Metoda nauki czytania i pisania B. Rocławskiego zwana jest METODĄ GLOTTODYDAKTYCZNĄ : syntetyczno – analityczną. Glottodydaktyka znaczy nauczanie i uczenie sie języka. Koncepcja Rocławskiego zakłada łączenie techniki płynnego czytania ze zrozumieniem z nauką pisania, ponieważ zdaniem autora nie należy odrywać czytania od pisania i uczyć czytania bez pisania.
Ta metoda zakłada również bierne poznawanie liter już od trzylatków. Dzieci opatrują się z 44 literami alfabetu. Tutaj w alfabecie Nauczyciel umieszcza wszystkie zmiękczenia oraz dwuznaki. Rocławski zaprojektował również specjalne klocki zwane LOGO, które na swoich ściankach mają wzór litery – drukowany mały i wielki oraz pisany mały i wielki.
Autor opracował nawet specjalny program do pracy swoją metodą. Wyróżnił w nim założenia programowe dla poszczególnych grup wiekowych. Uważa bowiem, że naukę czytania i pisania powinny poprzedzać następujące działania ze strony Nauczyciela:
Rozpoznanie w czasie pierwszych miesięcy pobytu dziecka w przedszkolu:
- jego sprawności komunikowania się,
- stanu percepcji wzrokowej,
- stanu pamiętania słuchem i wzrokiem jednostek językowych,
- stanu syntezy, a na końcu analizy słuchowej i wzrokowej,
- stanu sprawności manualnej,
- stanu rozwoju społeczno – emocjonalnego,
- stanu rozbudzenia poznawczego,
- stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego,
- Doskonalenie komunikowanie się,
- Ćwiczenie sprawności spostrzegania słuchowego,
- Wprowadzanie klocków LOGO do zabawy,
- Bierne poznawanie liter na zasadzie zabawy,
- Rozwijanie pamięci wzrokowej (kształt graficzny liter jako znaków graficznych, symboli),
- Uczenie właściwego posługiwania się przyborami do pisania i rysowania,
- Uczenie wskazywania lewej i prawej strony ciała oraz pokazywania lewej i prawej ręki.
- Powyższe założenia dotyczą dzieci trzyletnich i wszystkich pozostałych, które pierwszy raz przyszły do przedszkola.
Z wiekiem dziecka autor założenia – wymogi poszerza. Metoda Rocławskiego w grupie dzieci sześcioletnich zakłada, m. in. :
- Ćwiczenia szybkiego rozpoznawania liter i sylab,
- Ćwiczenia czytania techniką ślizgania się, gdzie zabronione jest głoskowanie,
- Wdrażanie do globalnego czytania (całościowego),
- Uczenie czytania cichego i czytania ze zrozumieniem,
- Zachęcanie do czytania książek i czasopism dziecięcych.
Czytanie rozpoczyna się wówczas, gdy dziecko radzi sobie z syntezą głoskową znając przy tym wszystkie litery.